Monday, May 4, 2015

Mitä opin kevään opekoulutuksessa?


Nyt on taas aika arvioida opittua. Seminaari 2 
on ensi perjantaina. Vertaan tässä kirjoituksessa 
keväällä oppimaani TAOKKin opekoulutuksen 
ydinosaamisalueisiin: hyvinvointi-, kumppanuus-, 
kulttuuri-, arviointi- ja ohjaamisosaamiseen.

Kuvasin syksyllä opittua jo aiemmin blogissani. Siinä postauksessa kuvasin tarkemmin, mitä TAOKKin ydinosaamisalueet pitävät sisällään. Tässä postauksessa keskityn arvioimaan oman opettajuuteni kehittymistä kevään aikana. Käyn tässä tarkemmin läpi oppimistani opinto-oppaassa esitettyjen kysymysten kautta. Kysymykset kevään opintojen jälkeen ovat eri kuin syksyn, niin välttämättä kehitystä jokaisessa kokonaisuudessa ei ole(kaan) tapahtunut. Nämä kysymykset on  jaettu kolmeen tasoon: kuvaileva, soveltava ja integroitunut osaaminen (ks. taulukko alla). Alla olevaan taulukoon olen merkinnyt suluissa arvioni osaamiseni tasosta syksyn koulutuksen jälkeen ja sen jälkeen arvioini tämänhetkisestä tasostani.



Kuvaileva osaaminen:
tunnistaa omat kehittymistarpeensa
Soveltava osaaminen:
yhdistää teoreettisen tiedon omaan kokemukseensa
Integroitunut osaaminen:
reflektoi omaa toimintaansa ja kehittää sitä tavoitteellisesti
Arviointi-
osaaminen

(syksy 2014)
vähintäänkin tämä taso
jossain määrin myös täällä
Kumppanuus-osaaminen
(syksy 2014)
vähintäänkin tässä
jossain määrin myös täällä

Ohjaamis-
osaaminen

(syksy 2014)
tämä taso
pyrin tänne
Kulttuuri-
osaaminen

vähintäänkin tämä taso
(syksy 2014)
pyrin tänne
Hyvinvointi-
osaaminen
(syksy 2014)

tämä taso



Arviointiosaaminen


Arviointiosaamiseen liittyen pystyin monessa lähipäivässä syventämään omaan osaamista. Kävimme läpi eri tenttimistapojen hyötyjä kevään aluksi. Opetussuunnitelmatyötä kävimme läpi lähipäivässä ja siihen liittyi myös oppimistehtävä. Keskeisesti arviointiosaamiseen kehittämiseen liittyi myös kevään opetusharjoittelu: Kirjoitin blogissani omista opetuskokeiluistani. Arviointiosaamiseni kehittyi myös harjoittelussa, kun annoin palautetta toisille opettajaopiskelijoille. Myös viimeisessä lähipäivässämme ennen seminaaria käsittelimme vielä uudestaan arviointia. Oman opettajuuteni reflektointia olen jatkanut, erityisesti tämän opettajuuden blogini kautta, mutta myös erityisesti verkko-opetuksen kurssin tehtäviä kirjoittaessani.

Opinto-oppaan mukaan arviointiosaamisen integroitunut osaaminen -tasolla opettajaopiskelija näkee ongelmia nykyisissä tavoissa arvioida oppimista ja pyrkii löytämään uusia tapoja oppimisen arviointiin. Seikka, jota erityisesti arviointiosaamiseen liittyen olen tänä keväänä pohtinut, on numeroarvostelun järkevyys. Onko järkevää käyttää numeroarvointia opiskelijoiden "motivointiin"? Ja kuinka motivoivaa numeroarvostelu oikeasti on? Näissä opeopinnoissa emme saa numeroita, vaan kurssit merkitään hyväksytyksi, kun kaikki tehtävät on tehty. Minun kohdallani numeroarvioinnin puuttuminen ei vaikuta siihen, kuinka paljon töitä kurssien eteen teen.

Kumppanuusosaaminen


Kumppaanuusosaamisen osalta kovin paljon kehittymistä ei kevään aikana ole tapahtunut. Toimin siis edelleen sivutoimisena tuntiopettajana, niin en ole kovin kiinteästi kiinni oppilaitoksessa, jossa opetan. Verkostautumista on kyllä tapahtunut lisää oman opekoulutusryhmän sisällä. Samoin opetusharjoittelun osalta pääsin tutustumaan taas uusin oppilaitoksiin ja myös omaan ohjaavaan opettajaani tutustuminen laajensi verkostojani. Lisäksi verkostoitumista tapahtuu myös valinnaisten kursseilla, kun niiden osallistujat tulevat kaiksita TAOKKin opekoulutusryhmistä.

Arviointikysymysten kautta huomasin, että kehittymistä on tapahtunut: Tiedostan, että pyrin tukemaan opiskelijoiden ammatti-identeetin kasvua, kuten arviointitaulukossa kohdassa soveltava osaaminen kuvataan.

Ohjaamisosaaminen


Ohjaamisosaaminen on kehittynyt hurjasti tämän kevään aikana. Opetus- ja ohjaamisharjoittelussa keskityin erityisesti tähän. Osana harjoittelua piti myös antaa palautetta opiskelijakollegoille. Ohjaamisosaamiseen linkittyy myös opetussuunnittelutyö, josta opin paljon uutta tämän kevään aikana. TAOKKin ydinosaamistavoitteissa myös TVT-taidot on mainittu tässä: TVT:n käytöstä opetuksessa opin paljon tämän kevään aikana. Kevään aluksi Eetu antoi meille lyhyen alustuksen aiheeseen. Tämän lisäksi kävin valinnaisten kurssin Verkko-opetuksen kehittyvät menetelmät ja sille kurssille tein muun muassa opetusvideon. Ohjaamisosaamistani pyrin aktiivisesti kehittämään koko ajan. Tämän osaamisen koen myös helpoimmaksi näistä osa-alueista, koska tähän pystyy helposti myös sivutoiminen opettaja vaikuttamaan.

Kulttuuriosaaminen


Kulttuuriosaamistani kehitin tämän kevään aikana erityisesti suorittamalla valinnaisten kurssin moninaisuudesta. Minulla on jo melko paljon kokemusta kv-ympäristöistä, mutta opin kurssilla myös paljon uutta. Vaikka panostinkin tämän osa-alueen kehittämiseen tänä keväänä, yllä olevassa arviointitaulukossa osaamiseni on hieman taatunut. :-D

Kulttuuriosaamisen integroitunut osaaminen tarkoittaa sitä, että kehittäisin aktiivisesti joustavien opintopolkujen rakentumista. Itse ymmärsin tänä keväänä, että joustavat opintopolut ovat ennen kaikkea oppilaitoksen tasoinen asia, niin en näe, että yksittäisenä opettajana pystyn niihin kovin paljon vaikuttamaan. Käytännössä kurssini on mahdollista suorittaa verkossa, niin opiskelijoiden ei ole pakko osallistua kontaktiopetukseen, jos he esimerkiksi tekevät samanaikaisesti harjoittelua eri kaupungissa tai maassa.

Hyvinvointiosaaminen


Myös hyvinvointiosaamiseni on jossain määrin kehittynyt tämän kevään aikana. Tässä osaamisessa tärkeä osa on myös opettajana omasta hyvinvoinnistaan ja osaamisensa kehittämisestä huolehtiminen. Edelleenkin osallistuminen tähän opekoulutukseen on juuri tätä.

Arviointikysymyksissä korostui pedagoginen turvallisuus. Ihan en tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Pyrin kuitenkin luomaan opetukseeni rennon ja miellyttävän ilmapiirin, niin toivottavasti sitä kautta myös pedagoginen turvallisuus kehittyy.

No comments:

Post a Comment