Yksi kasvatustieteen
opintojen tehtävistä oli tutustua
kasvatustieteen klassikoihin. Meidän ryhmämme
valitsi
aiheeksi Rudolf Steinerin. Tehtävänmukaisesti klassikosta
piti esitellä
yhteiskunnallinen tilanne, elämänkerta,
ajatukset kasvatuksesta ja opetuksesta
sekä klassikon
ajatukset nyky-Suomessa. Teen tässä tiivistelmää
esityksestämme.
Johdanto
Yksi kasvatustieteen
opintojen tehtävistä oli tutustua kasvatustieteen klassikoihin. Meidän ryhmämme
valitsi Rudolf Steinerin. Muita vaihtoehtoja olivat Johan Amos Comenius, Jean
Jaques Rousseau, Johan Heinrich Pestalozzi, Uno Cygnaeus, Johan F. Herbart, Mikael
Soininen, Georg Kerschensteiner, Maria Montessori, Celestin Freinet, Juho A.
Hollo, Matti Koskenniemi ja John Dewey.
Tehtävänmukaisesti
klassikosta piti esitellä yhteiskunnallinen tilanne, jossa hän eli; elämänkerta; ajatukset
kasvatuksesta ja opetuksesta sekä klassikon ajatukset nyky-Suomessa. Teen tässä
tiivistelmää esityksestämme. Kokosimme esityksestämme myös Prezi-esityksen eli
vielä tiiviimpi esitys aiheesta löytyy täältä.
Yhteiskunnallinen tilanne
Rudolf Steiner eli
vuosina 1861–1925. Hän syntyi Itävalta-Unkarissa, mutta eli myös pitkään
Saksassa. Yhteiskunnallinen tilanne tuona aikana oli varsin ”kehityksellinen”:
Kulttuurielämässä nousivat suuret säveltäjät ja kirjailijat. Tiede ja tekniikka
kehittyivät valtavasti samana aikana ja esimerkiksi rautatiet yleistyivät. Lääketiede,
biokemia ja fysiikka edistyivät voimakkaasti. Samoin Steinerin aikaan liittyi
myös ensimmäinen maailmansota.
Elämäkerta
Rudolf Steiner syntyi 27. helmikuuta 1861 Krawaljecin
kylässä Itävalta-Unkarin keisarikunnassa. Steiner vietti lapsuutensa Wienin
läheisellä, vuoristoisella maaseudulla. Hänen isänsä oli töissä rautateillä.
Näistä syistä Steiner on itse kuvannut lapsuuteensa kuuluvan luonnon kauneuden
ja toisaalta myös teknisen voiman ja suorituskyvyn. Hän myös koki jo
lapsuudessaan henkisten voimien läsnäolon ihmisessä ja luonnossa. Koulussa
Steiner kiinnostui erityisesti geometriasta, koska geometrian käsitteet olivat
ihmisen luomia eivätkä esiinny luonnossa.
Steiner aloitti opinnot Wienin teknillisessä
korkeakoulussa v. 1879 opiskellen matematiikkaa ja luonnontieteitä. Hän työskenteli elämänsä aikana monissa tehtävissä: Tutkijan uran alusa hän kokosi
Goethen luonnontieteellisiä töitä. Hän teki väitöskirjan otsikolla Totuus ja
tiede. Steiner myös työskenteli kotiopettajana. Berliinissä asuessaan Steiner
toimitti kahta radikaalia kulttuurilehteä ja opetti työväenopistossa.
Vuosisadan vaihteessa
Steiner liittyi teosofiseen seuraan ja vuonna 1902 hänet valittiin seuran
Saksan osaston puheenjohtajaksi. Tässä työssään hän luennoi eri puolilla
Eurooppaa. Kuitenkaan Steiner ei ollut täysin samaa mieltä teosofien kanssa, ja
niinpä hän perusti vuonna 1911 antroposofisen seuran. Antroposofisen seuran
toiminta laajeni voimakkaasti sen perustamisen jälkeen. Vuonna 1919
perustettiin ensimmäinen Steiner-koulu Stuttgartiin. Vielä ennen kuolemaansa v.
1925 Steiner perusti Vapaan hengentieteellisen korkeakoulun, jonka
tarkoituksena on antroposofian monipuolinen kehittäminen.
Ajatukset kasvatuksesta
”Kasvatuksen tehtävä on auttaa ihmistä tulemaan omaksi itsekseen. Lapsi syntyy tähän maailmaan oman yksilöllisyytensä kanssa. Kasvatus auttaa sitä tulemaan esiin. Lasta pyritään kasvattamaan siten, että hän tulisi aikuisena sellaiseksi luovaksi, vapaaksi ja aloitteelliseksi ihmiseksi, jollaiseksi hänen on mahdollista tulla.”
(Steinerkasvatuksen liitto 2015)
Rudolf Steinerin näkemys ihmisen kehityksestä on
hyvin laaja. Steiner itse nimitti tätä antroposofiseksi hengentieteeksi.
Tarkoituksena tässä on, että yksilö pystyy paremmin tiedostamaan paikkansa
maailmassa. Antroposofinen ihmiskäsitys näkyy esimerkiksi seuraavissa
sovelluksissa: steinerpedagogiikka, biodynaaminen maanviljely, laajennettu
lääketiede, eurytmia ja orgaaninen arkkitehtuuri. Steinerin ihmiskäsityksessä
ihminen on osa kolmea eri maailmaa: fyysinen ruumis aistein havaittavissa
olevassa fyysisessä maailmassa, psyykkinen sielullisessa maailmassa ja henkinen
todellisessa henkisessä maailmassa.
Dunderfelt (2011) tiivistää Steinerin ajatukset ihmisen
elämänkaaresta kolmeen kohtaan: 1. ”Ihmisen kehityskulku muodostaa
metamorfoosiprosessin.” Steinerin mukaan ihmisellä on kolme kehitysvaihetta
(metamorfoosi). Lapsuudessa kehittyy uudet ominaisuudet, kuten puhe ja oma
ajattelu. Aikuisuudessa kehittyvät psyykkiset ja henkiset ominaisuudet ja
ihmisen suuntautuu osaksi yhteiskuntaa. Myöhäisessä aikuisuudessa puolestaan
kehittyy henkisyys ja sitä kautta mahdollisuus omien taipumisten mukainen kasvu
ja kehitys. 2. Steiner loi käsitteistön ”kuvaamaan näitä psyykkisiä ja henkisiä
muutoksia ihmisessä.” Steiner loi uusia käsitteitä, kuten astraaliruumis ja
tietoisuussielu. Käsitteillä on tarkoituksena kuvata ihmisten sisäisiä
tapahtumia, joita arkikielessä yleensä kuvataan vain psyykkisiksi tai
henkisiksi. 3. ”Ihmisen kehitys on tavallaan rytmistä.” Steinerille tämä
rytmisyys tarkoitti noin seitsemän vuoden välein ihmisessä tapahtuvaa
kehitystä. Hän kyllä tunnusti, että jokainen ihmisen kehittyy yksilöllisesti,
mutta näytti siltä, että monet ihmiset kokivat kehityskriisejä noin seitsemän
vuoden välein.
Steinerkasvatuksessa on siis korostetusti esillä
henkinen ulottuvuus. Lisäksi steinerkasvatukselle
keskeistä on yksilöllisyys. Toisin sanoen kasvatuksella pyritään tuomaan esiin
jokaisen yksilön ainutlaatuiset kyvyt.
Ajatukset opetuksesta
Steinerpedagogiikka koostuu Steinerkasvatuksen
liiton Internet-sivujen mukaan opetuksen sisällöstä ja metodeista,
ikäkausiajattelusta ja kunnioituksesta lapsen yksilöllisyyttä kohtaan.
Tavoitteena on ”kasvattaa ihmistä kokonaisuutena”. Opetuksessa otetaan huomioon
ihmisen kehityksen herkkyyskaudet. Kasvattajan
ja opettajan on siis tiedettävä, mihin ja miten ihmisen perusosaan missäkin
kehitysvaiheessa voidaan vaikuttaa. Tavoitteena on kehittää
tahtoa, tunnetta, ajattelua, aloitekykyä, rohkeutta ja luovuutta.
Steinerpedagogiikassa opetus lähtee
kokonaisuudesta. Alkuvaiheen opetuksessa korostetaan erityisesti sosiaalisten
taitojen kehitystä. Opetus järjestetään ainakin äidinkielen, matematiikan,
historian ja luonnontieteiden osalta jaksoissa. Tavallisten kouluaineiden
lisäksi opetetaan myös eurytmiaa, muotopiirustusta ja Bothmer-voimistelua.
Vierasta kieltä opetetaan jo ensimmäiseltä luokalta lähtien. Oppilaat
arvioidaan pääsääntöisesti sanallisesti. Steinerkoulussa luokka voi pysyä
samana joka 13 vuotta.
Tyypillinen piirre steinerpedagogiikalle on, että
oppikirjoja ei suosita kielenopetusta lukuun ottamatta. Oppilaat opiskelevat
muita aineita työvihkoon. Työvihkojen ideana on, että oppilas itse työstää
opiskeltavaa asiaa eikä saa valmiita kuvia tai kaavioita asiasta. Myöskään
opettaja ei välttämättä näytä valmiita kuvia, vaan piirtää itse tai kuvailee
opittavaa asiaa. Oppilaita myös kannustetaan aktiivisesti hankkimaan
itsenäisesti lisätietoa.
Ensimmäinen steinerkoulu aloitti Suomessa,
Helsingissä vuonna 1955. Tällä hetkellä Suomessa on 26
steinerkoulua (muualla steinerkouluja kutsutaan Waldorf-kouluiksi), joissa on
noin 5000 oppilasta. Neljässätoista koulussa on myös lukio-opetus. Tämän
lisäksi on 454 steinerpäiväkotia tai esiopetusryhmää, joissa puolestaan on noin
800 lasta.
Ajatusten soveltuvuus nyky-yhteiskuntaan
Steiner-liikkeellä on Suomessa vahva asema. Steinerpedagogiikka onkin
maamme yleisin vaihtoehtopedagogiikka. Steinerkouluja löytyy ympäri Suomea ja suosituimpiin
steinerkouluihin on vaikea päästä oppilaaksi, koska halukkaita tulijoita on
niin paljon. Suomessa toimii myös steinerpedagogista ajattelua toteuttavia
hoitopedagogisia laitoksia esimerkiksi Marjatta-koulu, erityisammattikoulu
Ristola, Sylvia-koti, kehitysvammaisten Tapola kyläyhteisö ja
Myllylähdeyhteisö.
Ryhmämme oli hieman kahtia jakautunut, kun pohdimme Steinerin ajatusten
soveltuvuutta nyky-yhteiskuntaan. Osa meistä piti Steinerin ajatuksia hyvin
sopivaksi ja näki, että moni asia yhteiskunnassa on esimerkkejä Steinerin
ajatusten noususta. Esimerkiksi kiinnostuksen steinerpedagogiikkaan ja steinerkouluihin
voi selittä yleisellä henkisyyden ja yhteisöllisyyden kiinnostuksen kasvulla. Toisena keskeisenä kiinnostuksen kohteen kasvuna steinerpedagogiikan suosion taustalla oli Steinerin
holistinen maailmankuva.
Itse tutustuin tätä tehtävää tehdessäni Steinerin ajatuksiin monen eri
lähteen kautta. Periaatteessa Steinerin ajatukset ovat mielenkiintoisia ja
järkeviä, mutta… Suomessa kouluissa oppimista mitataan "lopullisesti"
ylioppilaskirjoituksissa ja Steiner-koulut pärjäävät näissä ”vain”
keskiverrosti. Tämän näen keskeisenä haasteena Steiner-pedagogiikassa. Käytännössä minun pitäisi tutustua aiheeseen vielä lisää, jotta voisin antaa "lopullisen tuomioni" aiheesta.
Lähteet
Wikipedia:
Rudolf Steiner http://fi.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Steiner
Steiner-pedagogiikka Suomessa:
Steiner-kasvatus: www.steinerkasvatus.fi
Snellman-korkeakoulu: http://www.snellman-korkeakoulu.fi
Kirjallisuus:
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. WSOYpro, Helsinki.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. WSOYpro, Helsinki.
Lissau, R. 1992. Rudolf Steiner: Elämä, sisäinen tie, sosiaaliset aloitteet. Suomen antroposofinen
liitto, Hämeenlinna.
Miettinen, K., Mäenpää, Y.,
Wilenius, A. 1989. Steinerkoulu. Steinerpedagogiikan seura ry, Helsinki.
No comments:
Post a Comment