Taas on tullut aika arvioida omaa oppimistaan. Jokaisen
lukukauden päätteeksi koulutuksessa on seminaari,
jossa keskustellaan puolen vuoden aikana opittuja
asioita. Aiemmin olen siis arvioinnut oppimaani
tälle syksylle sekä koulutuksen ydinosaamisalueisiin
eli arviointi-, kumppanuus-, ohjaamis-, kulttuuri- ja
hyvinvointiosaamisessa.
HOPSin tavoitteeni ja niiden toteutuminen
Syksyn opetus koostui kolmesta kurssista: Opettaja yhteiskunnallisena toimijana, Muuttuva työ ja oppiminen sekä Verkostoharjoittelu. Kokosin alla olevaan taulukkoon asettamani tavoitteet ja tavoitteiden toteutumisen. Pohdin näistä muutamaa seikkaa tarkemmin alla.
Tavoite
|
Toteutuma
|
Selitys
|
Ymmärtää
opettajan rooli yhteiskunnallisena toimijana
|
Osittain
|
Muiden ryhmien tehtävät liittyivät tähän tarkemmin. Tästä aiheesta meillä
oli myös luentoja.
|
Ymmärtää
median roolia ja sen linkittymistä opettajan työhön
|
OK
|
Meillä oli hyvä luento tästä aiheesta osana syksyn koulutusta.
Koulutuksen aikana olen tutustunut paljon aiheeseen somen näkökulmasta (jo
kevään kurssit, mutta myös syksyn kaksi tehtävää ja meidän kehittämistyömme).
|
Tunnistaa
oppilaitosten (jossa toimin) opintojen nivelvaiheet
|
Vähän
|
Varsinaisesti en tutustunut syksyn aikana omien oppilaitosteni
nivelvaiheisiin, mutta opintojen nivelvaiheista puhuttiin paljon syksyn
aikana ja myös kesäkurssilla.
|
Saada
uusia näkökulmia somen hyödyntämiseen
|
OK
|
Yksi tehtävämme käsitteli tätä (”tieto- ja viestintäteknologian sekä
some:n tuomat mahdollisuudet monialaiselle ja verkostomaiselle
yhteistoiminnalle”), kirjoitan tästä myöhemmin lisää. Samoin luin syksyn ennakkotehtävänä kirjan "Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa". Kirjoitan tästäkin myöhemmin lisää. Uusia ideoita tuli myös, kun
kirjoitimme kehittämistyötämme aiheesta ”sähköinen viestintä opetuksen tukena”.
Kirjoitan tästäkin myöhemmin lisää.
|
Ymmärtää
opettamaani alaan liittyvät muutospaineet
|
OK
|
Yksi syksyn tehtävä meillä oli aiheesta ”Minkälaista asiantuntijuutta
omalla koulutusalallasi tarvitaan tulevaisuudessa?”
|
Osata
opettajana vastata näihin muutospaineisiin
|
Osittain
|
Edellä mainittu tehtävä vähintäänkin käynnisti ajatteluprosessin
aiheesta.
|
Osata
perustella uudenlaisten opiskelu- ja ohjaamismuotojen tarpeellisuutta
|
Osittain
|
En ole varma, osaanko oikeasti perustella tätä, mutta olen vahvasti
edelleen sitä mieltä, että uudenlaisia opiskelu- ja ohjaamismuotoja
tarvitaan. Pyrin itse kyllä käyttämään monenlaisia opiskelu- ja
ohjaamismuotoja.
|
Tunnistaa
omaan työhön liittyvät opetusverkostot
|
Osittain
|
Erityisesti tutustuin Turun yliopiston verkostoihin. TAMKin verkostoihin
en ehtinyt tutustua. Tästä kirjoitin jo tarkemmin blogissani.
|
Tutustua
muuhun kuin korkeakouluopetukseen
|
OK
|
Puolet harjoittelun teemoista liittyivät muuhun kuin
korkeakouluopetukseen. Tästä kirjoitin jo tarkemmin blogissani.
|
Käytännössä opin paljon uutta verrattuna asettamiini tavoitteisiin. Kaikki tavoitteet toteutuivat ainakin osittain. Erityisesti opin (sosiaalisen) median roolista ja mahdollisuuksista opetuksessa, tulevaisuuden haasteista omalla alallani ja samoin pääsin tutustumaan laajasti myös muuhun opetukseen kuin korkeakouluissa tapahtuvaan. Näitä aiheita käsiteltiin tänä syksynä tehdyissä tehtävissä, pidetyissä verkkoluennoissa, meidän ryhmämme kehittämistyöhössä sekä verkostoharjoittelussa. Kirjoittelen siis näistä myöhemmin lisää.
Tavoitteet, jotka toteutuvat vain osittain tai vähän, liittyvät aiheisiin, joista joko järjestettiin syksyn aikana vain verkkoluentoja tai joihin toiset ryhmät keskittyivät tehtävissään. Näistä siis kuitenkin sain vähintäänkin paljon hyvää teoriatietoa, joka vielä pitäisi viedä paremmin käytäntöön.
Kehittymiseni suhteessa koulutuksen ydinosaamisalueisiin
Syksyllä 2014 esittelin siis jo koulutuksen ydinosaamisalueet. Keskityn tässä viime kevään tavoin kuvaamaan omaa kehittymistäni suhteessa opinto-oppaassa esitettyihin kuvauksiin. Jälleen kerran kuvaukset ovat eri, joten suoraviivaista kehittymistä ei todellakaan ole kaikissa osa-alueissa havaittavissa. Suurin puutteeni tässä koulutuksen kolmannessa osassa ja tähän liittyvässä osaamisen kehittymisessä on, että olen siis edelleenkin sivutoiminen opettaja, joten osallistuin vain satunnaisesti eri oppilaitosten verkostoihin. Nosta alla esille ydinosaamisaluekohtaisesti vahvuuksiani ja kehittämiskohteita.
|
Kuvaileva
osaaminen:
tunnistaa
omat kehittymistarpeensa
|
Soveltava
osaaminen:
yhdistää teoreettisen tiedon omaan kokemukseensa
|
Integroitunut
osaaminen:
reflektoi omaa toimintaansa ja kehittää sitä
tavoitteellisesti
|
Arviointi-
osaaminen
|
syksy 2015
|
syksy 2014
kevät
|
2015
|
Kumppanuus-osaaminen
|
syksy 2014
kevät
|
2015
syksy 2015
|
|
Ohjaamis-
osaaminen
|
syksy 2015
|
syksy 2014
kevät 2015
|
|
Kulttuuri-
osaaminen
|
|
kevät 2015
|
syksy 2014
syksy 2015
|
Hyvinvointi-
osaaminen
|
syksy 2014
syksy 2015
|
kevät 2015
|
|
Arviointiosaaminen on minulla nyt kuvailevalla tasolla eli tiedän esimerkkejä opettajasta yhteiskunnallisena vaikuttajana ja toisaalta myös tiedän, millaisia tulevaisuuden haasteita tulevaisuuden ammattivaatimukset aiheuttavat opettamiseen. Korkeammalla tasolla edellytetään, että itse osallistuisin aktiivisesti oman ammattialan kehittymiseen "tuottamalla näkökulmia julkiseen keskusteluun". Taas perustelen tässä, että koska olen vain sivutoiminen opettaja, niin tämä vaatimus on hyvin haasteellinen minulle.
Kumppanuusosaaminen on mielestäni vahvistunut tämän syksyn aikana ja toisaalta myös kehittynyt lineaarisesti koko koulutuksen aikana. Olen ymmärtänyt sen, että opettajuudessa ja sen kehittämisessä kannattaa hyödyntää verkostoja. Somen avulla on helppoa hyödyntää myös muita kuin oman oppilaitoksen verkostoja. Kumppanuusosaaminen kehittäminen minulla edellyttäisi nykyistä aktiivisempaa toimintaa eri verkostoissa. Tämän tunnistan ihan realistiseksi kehittämiskohteeksi itselleni.
Ohjaamisosaaminen tässä kehikossa on ensimmäisellä tasolla. Tärkein perusteluni tähän on, että muilla tasoilla edellytetään opetuksen tukiprosesseihin osallistumista. Näihin en osallistu tällä hetkellä ollenkaan. Toisaalta yliopisto-opetuksessa olen kokenut, että usein tukiprosessit kuuluvat muiden tahojen kuin luennoitsijoiden järjestettäviksi. Kuitenkin olen tämän koulutuksen aikana oppinut, että myös "tavallisen" opettajan pitää tietää opetuksen tukiprosessit.
Kulttuuriosaaminen on mielestäni minulla vahva ja ehkä jopa vahvin tämän koulutuksen ydinosaamisalueista. Koen, että toimin sujuvasti erilaisissa kulttuureissa. Tätä puolta olen myös tietoisesti pyrkinyt vahvistamaan koko koulutuksen aikana.
Hyvinvointiosaaminen on taas toisaalta ehkä selkeästi heikoin osaamisalueeni. Jälleen kerran käytän tässä perusteluna omaa sivutoimisuuttani. Kuitenkin tämän syksyn aikana olen huomannut erilaisten verkostojen tärkeyden opettajille (ei pelkästään oman opettajuuden kehittymisen kannalta) vaan myös opettajien hyvinvoinnin ylläpitämisen ja työssä jaksamisen kannalta. Erilaiset verkostot mahdollistavat tuen ongelmatilanteissa ja toisaalta ne mahdollistavat myös hyvien käytäntöjen jakamisen, koska koen, että monesti opettajat tekevät työtään varsin yksin.
No comments:
Post a Comment