Erityisen tuen kurssin orientoivassa ennakkotehtävässä piti
pohtia, minkälaisia kokemuksia itsellä on erityistä tukea
tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamistilanteista. Toisena
kysymyksenä piti pohtia sitä, miten itse ottaa erityistä tukea
tarvitsevat opiskelijat huomioon omassa opetuksessa ja ohjauksessa.
Omat kokemukseni erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamistilanteista
Kun näin ennakkotehtävän kysymykset, ajattelin, että minulla ei ole mitään kirjoitettavaa tähän tehtävään. En koe, että minulla on minkäänlaisia kokemuksia erityistä tukea tarvitsevista opiskelijoista. Minulla ei ole ollut yhtään luki-häiriöistä opiskelijaa. Tämä oli alkutietämykseni aiheesta.
Seuraavaksi tutustuin kurssin lukipiirikirjallisuuteen. Nopeasti listaa silmäillessäni ajattelin, että kuinka vaikea kurssi tästä minulle tulee, kun en tiedä aiheesta mitään ennakolta. Moni lukipiirin kirjoista käsitteli ennakkoajatukseni mukaisesti luki-häiriöitä. Yllätyksekseni siellä oli myös paljon muuta.
Erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita kirjallisuusluettelon perusteella ovat henkilöt, joilla on
- luki-vaikeuksia
- Asperger-oireyhtymä
- ADHD
- mielenterveysongelmia
- rikosrekisteri
- oppimisvaikeuksia
- syrjäytymisvaara
- erityislahjakkuus
- kehitysvamma.
Miten huomioin erityisen tuen tarpeet opetuksessasi ja ohjauksessasi?
Koska minun aiempi kokemus erityisen tuen opiskelijoista on todella vähäinen, en ole oikeastaan huomioinut tätä puolta millään tavalla. Tämä on selkeä puute opetuksessani ja juuri tästä syystä valitsinkin tämän kurssin.
Kaksi yllä mainittua tilannetta ovat ainoat (tiedostamani) kokemukseni erityisen tuen tarpeen opiskelijoista. Erikoista mielestäni on, että opettajana tilanteita ei ole ollut enempää. Pari tapausta minulla on tällä hetkellä, joista epäilen, että opiskelijat tarvitsisivat muita enemmän tukea, mutta koska minulla ei ole mitään ”virallista” tietoa asiasta, en tiedä tätä varmasti. Tämä tiedon puute on ongelma: Toimin sivutoimisena opettajana TAMKissa eli vastaan yhden kurssin vetämisestä vuosittain. En saa tässä työssäni mitään tietoa opiskelijoiden taustoista. Lisäksi erityisestä tuesta ja sen tarjoamisesta ei ole keskustelultu korkeakoulutasolla missään opetuspalaverissa, jossa olen 12-vuotisen opetusurani ainaka ollut mukana.
Nyt keväällä suorittamassani opetusharjoittelussa sain yhdeltä kollegalta palautteena, että kalvojeni ongelmana on, että osassa teksti ja oppilaitoksen logo menee päällekkäin. Tämä voisi olla ongelma luki-häiriöiselle. Tähän en ollut aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota.
No comments:
Post a Comment