Sunday, February 8, 2015

Kokemuksellinen oppiminen tenttimisestä



Keskityimme lähipäivässä opintojakson arvostelun osalta
tenttiin. Tähän opettajamme sovelsi kokemuksellista oppimista.
Toisin sanoen teimme kaikki tentin tunnin aluksi ja loppuajan 
keskustelimme kokemuksistamme.


Meidän tenttijärjestelymme

 

Opekoulutuksessa meidän on jaettu neljään pienryhmään. Jokainen pienryhmä teki tentin eri tavalla. Kaksi ryhmää teki yksilötentin: Toinen ryhmä ilman materiaali ja toinen materiaalin kanssa. Loput kaksi ryhmää teki ryhmätentin: Toinen ryhmä taas ilman materiaalia ja toinen materiaalin kanssa. Me kaikki teimme tentin samassa tilassa. 

Itse tein yksilötentin materiaalin kanssa (kuva). Täytyy myöntää, että tuntui oudolta tehdä tenttiä pitkästä aikaa. Kuitenkin sain aikaiseksi yhden konseptin verran tekstiä tunnissa. En muista, että olisin aiemmin tehnyt tenttiä, jossa saa pitää aineistoa esillä. 

Erilaisten tenttitapojen hyödyt

 

Keskustelimme tentin jälkeen omista kokemuksistamme. Meidän piti miettiä sitä, millaiselta oma tenttitilanne tuntui ja oliko pääpaino tällaisessa tilanteessa arvioinnissa vai oppimisessa. Yleisesti meidän ryhmämme keskusteli aluksi eroista, joita oli ryhmä- ja yksilötentin välillä sekä siinä, oliko materiaali käytössä vai ei. 

Ryhmätentin hyvinä puolina koimme ryhmässä valinneen rennon fiiliksen. Toiset ryhmän jäsenet täydensivät toistensa osaamista. Tällä tavoilla ryhmä sai aikaiseksi paljon yksilötilannetta monipuolisemman vastauksen. Ryhmätenttitilannetta pidettiin myös vuorovaikutuksellisena. Ryhmätentin lopputulos paperilla tosin oli usein "vain" ranskalaisia viivoja.

Yksilötentin vastaus oli tyypillisesti jäsennelty esseevastaus. Tällöin siis usein miettii vastauksensa rakennetta ja ulkoasua. Yksilötentissä on myös pakko miettiä (ja jopa jäsentää) omaa osaamistaan. Toisaalta yksilötilannetta pidettiin stressaavana, koska vastauksen sisältö riippuu vain omista tiedoista. Yksin tenttiä tehden fokus todellakin oli ajan kulumisessa.

Kun tenttiä teki materiaalin kanssa, sai vastaukseen oikeat termit, määritelmät ja luokittelut. Tästä syystä ajatuksena tulikin, että materiaalin kanssa tehtävän tentin on oltava soveltava, muutoin siinä ei oikein ole mitään järkeä. 

Ryhmät, jotka tekivät tentin ilman materiaalia, usein nimesivät termit tai käsitteet omalla tavallaan, mutta sisällöllisesti kaikki "oikeat" asiat kuitenkin löytyivät vastauksesta. Ilman materiaalia tenttiä tekevien piti myös tarkasti valita annetuista kysymyksistä ne, joista tietää eniten.

Pääpaino arvioinnissa vai oppimisessa

 

Loppuajan keskustelimme koko porukalla siitä, minkälaisia ominaisuuksia eri tenttitapoihin liittyi. Alla olevassa taulukossa on koostetta keskustelustamme. Pohdin muutamia mielenkiintoisia havaintoja seuraavaksi.




Yksilötentti
Ryhmätentti
Ei materiaalia
  • Vähemmän faktaa, enemmän omaa pohdintaa
  • Ei vuorovaikutusta, ei uuden oppimista
  • Pääfokus: arviointi
  •  Yhdessä pohtimista, uuden oppimista
  • Pääfokus: oppiminen ja arviointi
Materiaali käytössä
  • Tiedonhakutaidot ja taito jäsentää tietoa
  • Vastaa työelämän toimintaa
  • Fokus: oppiminen ja arviointi
  • Keskustelu ja pohdinta ei aina näy vastauksessa
  • Vapaamatkustus mahdollista
  • Pääfokus: Oppiminen


Yksilötentti, joka tehdään ilman materiaalia, sai meiltä suurimman tyrmäyksen. Toki on varmasti tilanteita ja koulutustasoja, joilla ilman materiaalia tehtävät yksilötentit ajavat asiansa. Kuitenkin kun keskustelussamme mietimme tavallisia työelämän tilanteita, niin hyvin harvoin tilanne on se, että asiat pitäisi osata ulkoa. Tärkeämpää on tietää, mistä tiedon löytää nopeasti, on tietolähteenä sitten netti, oma tietokone tai kollega.

Yleisesti pidimme tiedonhallintataitoja tärkeinä. Materiaalin käyttö tenttitilanteessa ei yksistään riittänyt, jos ei ollut mitään hajua siitä, mistä kohtaa viime syksyn materiaaleista vastaus mihinkin tenttikysymykseen lyötyy.

Ryhmätentteihin liittyen löysimme toki myös huonoja puolia. Itsekin huomasin, että osa ryhmistä keskusteli varsin vilkkaasti aiheista. Kuitenkin ryhmät huomauttivat, että tuotos paperilla ei kuvasta koko keskustelua, vaan he tiivistivät keskustelun avainkohdat ranskalaisiin viivoihin. Samoin ryhmätenttijät nostivat esille, että ryhmätilanne mahdollistaa vapaamatkustamisen, jos ryhmän jäsenet saavat kaikki saman arvosanan.

No comments:

Post a Comment