Tuesday, June 16, 2015

Kokemukseni erityistä tukea vaativista opiskelijoista



Erityisen tuen kurssin orientoivassa ennakkotehtävässä piti 
pohtia, minkälaisia kokemuksia itsellä on erityistä tukea 
tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamistilanteista. Toisena 
kysymyksenä piti pohtia sitä, miten itse ottaa erityistä tukea 
tarvitsevat opiskelijat huomioon omassa opetuksessa ja ohjauksessa.

Omat kokemukseni erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamistilanteista


Kun näin ennakkotehtävän kysymykset, ajattelin, että minulla ei ole mitään kirjoitettavaa tähän tehtävään. En koe, että minulla on minkäänlaisia kokemuksia erityistä tukea tarvitsevista opiskelijoista. Minulla ei ole ollut yhtään luki-häiriöistä opiskelijaa. Tämä oli alkutietämykseni aiheesta.

Seuraavaksi tutustuin kurssin lukipiirikirjallisuuteen. Nopeasti listaa silmäillessäni ajattelin, että kuinka vaikea kurssi tästä minulle tulee, kun en tiedä aiheesta mitään ennakolta. Moni lukipiirin kirjoista käsitteli ennakkoajatukseni mukaisesti luki-häiriöitä. Yllätyksekseni siellä oli myös paljon muuta.

Erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita kirjallisuusluettelon perusteella ovat henkilöt, joilla on
  • luki-vaikeuksia
  • Asperger-oireyhtymä
  • ADHD
  • mielenterveysongelmia
  • rikosrekisteri
  • oppimisvaikeuksia
  • syrjäytymisvaara
  • erityislahjakkuus
  • kehitysvamma.
Ainut, mistä minulla on opettajana kokemusta, on mielenterveyteen liittyvät ongelmat. Vuosia sitten yhden opiskelijan kumppanilla on vakavia mielenterveysongelmia, jotka vaikuttivat myös tämän opiskelijan opiskelukykyyn. Opiskelija pyysi lisäaikaa kurssin suorittamiseen. Tietysti annoin pyydetyn ajan, mutta myös painotin, että opiskelijan olisi parempi keskittyä mieluummin oman terveytensä ylläpitoon kuin stressata tuossa tilanteessa opinnoista. Toinen kokemukseni on opiskelijastani, joka mielestäni horjui burnoutin partaalla ja oli todella tuskainen kurssin tehtävien kanssa. Koetin olla kannustava hänelle, annoin tehtävien tekemiseen lisäaikaa ja myös neuvoin häntä pitämään lyhyen loman.

Miten huomioin erityisen tuen tarpeet opetuksessasi ja ohjauksessasi?


Koska minun aiempi kokemus erityisen tuen opiskelijoista on todella vähäinen, en ole oikeastaan huomioinut tätä puolta millään tavalla. Tämä on selkeä puute opetuksessani ja juuri tästä syystä valitsinkin tämän kurssin.

Kaksi yllä mainittua tilannetta ovat ainoat (tiedostamani) kokemukseni erityisen tuen tarpeen opiskelijoista. Erikoista mielestäni on, että opettajana tilanteita ei ole ollut enempää. Pari tapausta minulla on tällä hetkellä, joista epäilen, että opiskelijat tarvitsisivat muita enemmän tukea, mutta koska minulla ei ole mitään ”virallista” tietoa asiasta, en tiedä tätä varmasti. Tämä tiedon puute on ongelma: Toimin sivutoimisena opettajana TAMKissa eli vastaan yhden kurssin vetämisestä vuosittain. En saa tässä työssäni mitään tietoa opiskelijoiden taustoista. Lisäksi erityisestä tuesta ja sen tarjoamisesta ei ole keskustelultu korkeakoulutasolla missään opetuspalaverissa, jossa olen 12-vuotisen opetusurani ainaka ollut mukana.

Nyt keväällä suorittamassani opetusharjoittelussa sain yhdeltä kollegalta palautteena, että kalvojeni ongelmana on, että osassa teksti ja oppilaitoksen logo menee päällekkäin. Tämä voisi olla ongelma luki-häiriöiselle. Tähän en ollut aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota.

No comments:

Post a Comment