Tuesday, March 24, 2015

Yksilöllistäminen, henkilökohtaistaminen, joustavat opintopolut - Mitä tämä tarkoittaa?


Yksi keskeinen teema opekoulutuksessa tänä keväänä 
on yksilöllistäminen / henkilökohtaistaminen /
joustavat opintopolut. Avaan tässä postauksessa 
sitä, että mitä tämä tarkoittaa.

Mitä tarkoittaa yksilöllistäminen / henkilökohtaistaminen / joustavat opintopolut?


Itselleni tämä oli aivan termi. Aluksi ymmärsin tämän aivan väärin: Syksyn lopuksi piti miettiä oppimistavoitteita keväälle ja siinä vaiheessa ymmärsin joustavien opintopolkujen tarkoittavan vaihtoehtoisia suoritustapoja yksittäiselle kurssille. Varsinaisesti tästä ei ole kyse. Yksilöllistäminen / henkilökohtaistaminen / joustavat opintopolut ovat ennen kaikkea oppilaitostasoinen asia. Käytän tästä jatkossa termiä henkilökohtaistaminen.

Opettajamme Jiri havainnollisti tätä hyvin: Heidän koulussaan jokaisen aloittavan opiskelijan käydään keskustelu opintojen aluksi. Keskustelussa selvitetään, millaista formaalia koulutusta opiskelija on saanut, millaisia töitä hän on tehnyt ja mitä koulutusta hän on töissään saanut. Tässä koulutuksessa koko opetus on jaettu opetustarjottimeksi (sisältää käytännössä kurssitarjonnan) ja tehtäviksi. Opiskelijan kanssa käydyn keskustelun lopputuloksena osa kursseista voidaan kirjata suoritetuksi, koska opiskelija jo osaa kursseilla opetettavat asiat. Samoin osa tehtävistä voidaan kirjata suoritetuksi tai kurssien suorittamisen voi korvata tehtävillä, jos opiskelijalla on jo osa kurssin osaamisesta.

Miten henkilökohtaistaminen on toteutettu oppilaitoksissa?


Tutustuimme tähän aiheeseen välitehtävässä, joka käsitteli opetussuunnitelmatyötä. Opetussuunnitelmasta ja oppilaitoksen muista dokumenteista piti selvittää sitä, miten henkilökohtaistaminen on siinä on otettu huomioon. Lähipäivässä keskustelimme pienryhmässä niistä havainnoista, joita olimme välitehtävää tehdessämme tehneet. Postauksen kuva yllä on yhteenveto siitä, mistä me pienryhmissä keskustelimme

Miten henkilökohtaistaminen pitäisi toteuttaa käytännössä?


Meidän pienryhmämme keskusteli aiheesta siitä näkökulmasta, että mitä tarvitaan oppilaitoksissa siihen, että henkilökohtaistaminen saadaan käytäntöön. Me valitsimme tämän näkökohdan, koska pienryhmäkeskustelussamme huomasimme, että hyvin monessa oppilaitoksessa (joihin ryhmämme jäsenet olivat tutustuneet) homma ei toiminut. Vähintäänkin siinä vaiheessa, kun haastattelimme opiskelijoita, kävi ilmeiseksi, että henkilökohtaistaminen ei ole käytännössä.

Meidän keskustelumme lopputulos oli, että henkilökohtaistamiseen tarvitaan:
  • Suunnitelmat (ohjeistus henkilökohtaistamiseen)
  • Resurssit (suunnitelmien toteuttamiseen)
  • Jalkauttaminen (opiskelijoille asti)
Meidän arvioimistamme kouluista suurimmasta osasta löytyivät suunnitelmat eli erilaiset ohjeet siihen, miten henkilökohtaistamista tässä oppilaitoksesta toteutetaan. Ihan kaikissa kouluissa näitä ohjeita ei ollut tai ulkopuolisina emme sitä löytäneet. Oppilaitoksissa pitäisi varmistaa, että siellä on myös resurssit toteuttaa henkilökohtaistaminen. Pienryhmässämme keskustelimme paljon siitä, että monessa oppilaitoksessa ei ole resursseja toteuttaa henkilökohtaistamista. Resurssit jaetaan ideaalin mukaisesti, jossa opiskelija suorittaa tutkinnon täysin suunnitelman mukaisesti. Osassa kouluja on myös vähennetty opettajia, mutta opiskelijamäärät eivät ole vähentyneet samassa suhteessa. Prosessin viimeinen vaihe on jalkauttaa suunnitelmat käytännön toiminnaksi. Oppilaitoksissa, joihin tutustuimme, opiskelijat eivät olleet pääsääntöisesti tietoisia henkilökohtaistamisen mahdollisuuksista. Opiskelijat eivät tienneet, mitä henkilökohtaisia valintoja on mahdollista tehdä. Yhdessä koulussa käytännössä kaikesta valinnaisuudesta oli luovuttu ja opettajat päättivät, mitkä kurssit ovat "vapaasti valittavia" kaikille opiskelijoille. Toisessa koulussa opiskelijat äänestivät ryhmänä vapaasti valittavat kurssit, mutta yksittäisen opiskelijan tasolla nämä eivät siis ole vapaastivalittavia. Yhteinen havainto meille tästä aiheesta oli, että kaikissa oppilaitoksissa, joihin tutustuimme, käytännössä oletettiin, että opiskelijoiden oletettiin olevan oma-aloitteisia. Opiskelijoiden pitää tietää, mistä tai keneltä kysyä.

No comments:

Post a Comment