Sunday, February 22, 2015

Opetussuunnitelmatyö - Teoriaa ja käytäntöä








Opetussuunnitelman ulottuvuudet (Karjalainen et al. 2003, Auvinen et al. 2007)


Perjantain opekoulutuksen aiheena oli opetussuunnitelmatyö. 
Kävimme läpi ”teoriaa” opetussuunnitelman (OPS) tekemisestä 
ja sitten vertailimme valitsemaamme OPSia teoriaan. Itse 
valitsin TAMKin Environmental Engineering -koulutusohjelman 
OPSin, jossa on kyllä paljon kehitettävää.

Opetussuunnitelmatyön eri tasot Suomessa

 

Opettajamme Jiri oli valmistellut muutaman kalvon opetussuunnitelmatyöstä. Hänellä oli niissä päälähteinä Hätösen (2006) Eläköön opetussuunnitelma II ja Auvisen ja kumppaneiden (2007) Opetussuunnitelma ammattikorkeakoulussa.

Hätösen mukaisesti opetussuunnitelmatyössä on monta tasoa. Tätä tasoajattelua selvittää hyvin Hätösen kirjan kuva (jonka itse toteutin tähän blogiin taulukkona, koska en osannut piirtää samanlaista kuvaa...). Lainsäädäntö ohjaa opetusta Suomessa. Esimerkiksi ammattikorkeakouluopetusta ohjaa Ammattikorkeakoululaki (932/2014) ja yliopisto-opetusta puolestaan Yliopistolaki (558/2009). Linkkejä lainsäädäntöön löytyy Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta: ammattikorkeakoulut ja yliopistot.


Opetussuunnitelmajärjestelmä (Hätönen 2006, alkuperäinen on kaaviona)
Toimija
Sisältö
Eduskunta
Laki
Valtioneuvosto
Asetukset, päätökset, kehittämissuunnitelmat
Opetusministeriö
Päätökset, asetukset
Opetushallitus
Opetussuunnitelmien ja näyttötutkintojen perusteet
Koulutuksen järjestäjä
Opetussuunnitelma ja sen osana olevat suunnitelmat  ammatillisen osaamisen näyttöjen toteuttamisesta ja arvioinnista
Opettaja, työpaikkaohjaaja
Opetuksen ohjaus, arviointi
Opiskelija
Henkilökohtainen opetussuunnitelma ja oppiminen

 Lisäksi opetusministeriö ja opetushallitus ohjeistavat opetuksen järjestämästä. Esimerkiksi opetushallituksen sivuilta löytyy opetussuunnitelmat ja tutkintojen perusteet alemmilta koulutusasteilta aina lukioihin ja ammatilliseen peruskoulutukseen asti. Koulutuksen järjestäjä eli oppilaitos tekee oppilaitoksen opetussuunnitelmat, joita opettajat laittavat omassa opetuksessaan käytäntöön. Opiskelija puolestaan tekee henkilökohtaisen opetussuunnitelman (HOPS), jossa hän tekee itselleen suunnitelman opintojensa etenemisestä: eli mitä kursseja ja milloin hän sen suorittaa.

Millainen on hyvä OPS?

 

Tämän postauksen alussa olevassa kuvassa on kuvattu kaksi erilaista OPS-prosessia. Usein käytännössä oppilaitoksissa toimii kolme eri OPSia. Kirjoitettu OPS on oppilaitoksen johdon tekemä. Opetettu OPS on se, jota opettajat käytännössä toteuttavat. Opittu OPS puolestaan on se, jonka mukaisesti opiskelijat oppivat. Jos (kun) oppilaitoksessa näkyy tai syntyy kolme eri OPSia, silloin epävirallisesta OPSista käytetään piilo-opetussuunnitelman nimeä. Palaan tähän käsitteeseen tarkemmin myöhemmin blogissani. Ideaalitilanne oppilaitoksen OPS-työssä on kuvan oikea reuna, jossa eri OPSit ovat täysin ja ainakin melkein päällekäin.

Opetussuunnitelmalla on paljon tehtäviä. OPSilla on sekä oppilaitoksen sisäisiä että ulkoisia tehtäviä. Ulkoisesti OPS on

  • markkinoiva ja
  • työelämän tietolähde.

Sisäisesti OPS toimii

  • yhteisen organisaatiokulttuurin luojana
  • organisaation oppimis- ja kehittymisprosessina
  • oppilaitoksen toiminta-ajatuksen, vision, arvojen ja oppimiskäsityksen konkretisoijana
  • opiskelu-, opetus- ja arviointijärjestelyjen havainnollistajana
  • opintojen henkilökohtaistamisen ja tukitoimintojen kuvaajana
  • oppijan ja opettajan roolien selventäjänä.

Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi, OPSin pitää olla

  • luettava
  • käytettävä
  • saatavilla
  • hyvännäköinen.


TAMKin OPSin vertailu hyvän OPSin kriteereihin

 

Kävimme tunnilla ryhmäkeskustelua siitä, millaisina näimme valitsemamme OPSit. Itse valitsin TAMKin Environmental Engineering -koulutusohjelman OPSin (koska opetan yhtä kurssia sieltä). Meidän ryhmämme arvioi TAMKin OPSin lisäksi myös POLAMKin ja TTY:n OPSit. TAMKin OPSit ovat saatavissa intrasssa. Ne eivät siis ole julkisesti saatavilla (tämä seikka jäi minulle hieman epäselväksi, että onko OPSit vain intrassa vai ovatko ne myös julkisesti saatavissa). Yllä mainittua markkinointimateriaalia on saatavissa TAMKin Internetsivuilta: http://www.tamk.fi/web/tamk/energy-and-environmental-engineering#Study%20contents

Arvioin TAMKin OPSia edellä mainittujen kriteereiden valossa. Keräsin huomioni alla olevaan taulukkoon. Näiden kriteereiden valossa TAMKin OPS on varsin kehno. Tietenkin jos sen tehtävä on vain kertoa, mitä kursseja tutkintoon kuuluu, milloin niiden suorittamista suositellaan ja mitä kurssit pitävät sisällään, niin tämän tehtävän OPS täyttää. Nettisivustona OPS on sekava. Se sisältää paljon linkkejä sekä TAMKin sisäisiin dokumentteihin mutta myös ulkoisiin tietolähteisiin. Ainakin ensimmäisen käyttökerran käyttöfiilis ei ollut minulla järin innostunut.

Jos tämä TAMKin perustutkinto-opiskelijoiden OPS ei ollut kovin loistava, niin meidän opekoulutuksen OPS on hyvä. Esimerkiksi se on julkisesti saatavissa. Lisäksi se jaettiin meille koulutuksen aluksi paperilla. Siinä on myös kuvattu koulutuksen oppimiskäsitystä. Se on myös hyvännäköinen. Opettajakoulutuksen OPSin suunnittelussa on siis otettu teoria hyvin huomioon. :-D Opekoulutuksen OPSiin voi tutustua täällä: http://www.tamk.fi/opettajankoulutus#Opetussuunnitelma Linkki OPSin pdf-versioon löytyy samalta sivulta.

Kriteeri
Toteutuminen TAMKin OPSissa
Lisähuomiot
Markkinoiva
EI
TAMKin OPSit ovat intrassa saatavissa. Näin ollen OPSin ulkoiset tehtävät eivät toteudut. Tosin Internetin puolella on ”markkinointimateriaali” opiskelijaksi haluaville (Opiskele tutkinto).
Työelämän tietolähde
EI
Kuten edellä. TAMKin Internetsivujen puolella on oma osio yrityksille (Yhteistyö ja palvelut). Se on kuitenkin erillinen opiskeluosiosta, tosin sisältäen viittauksia opiskeluun (esim. Rekrytoi opiskelija)
Oppilaitoksen toiminta-ajatuksen, vision, arvojen ja oppimiskäsityksen konkretisoija
EI
Näitä osioita en löydä OPSista. OPSissa on kyllä lueteltu tutkinnon osaamistavoitteet (eettisyys, innovaatiot, kansainvälisyys, oppiminen ja työyhteisö).
Organisaation oppimis- ja kehittymisprosessi
KYLLÄ
Näin varmaan voidaan ajatella myös TAMKin OPSista. OPSin sisältö on todennäköisesti koottu yhteistyössä oppilaitoksen eri opettajien ja opetuksen suunnittelijoiden kanssa.
Yhteisen organisaatiokulttuurin luoja
KYLLÄ
Kuten edellä.
Sisältää opiskelu-, opetus- ja arviointijärjestelyjen kuvauksen
OSITTAIN
Jossain määrin näin on. TAMKin OPS sisältää kurssikuvaukset. Jos yksittäisen kurssin kohdalla nämä on kerrottu, niin silloin tieto löytyy. Käytännössä TAMKissa tehdään kurssikohtaiset toteutussuunnitelmat, joissa nämä asiat kuvataan tarkemmin.
Sisältää opintojen henkilökohtaistamisen ja tukitoimintojen kuvauksen
EI
Intrassa on osuus, jossa nämä on kuvattu. Rakenteellisesti nämä eivät kuulu OPSiin TAMKiissa
Selvittää oppijan ja opettajan roolit
OSITTAIN
Luovalla ajattelulla voi ajatella, että näin on. OPSin tiedot on kerätty opettajilta. Opettajat toteuttavat kurssit ja opiskelijat suorittavat ne.
Luettava
KYLLÄ
Itse teksti TAMKin OPSissa on luettavaa.
Käytettävä
OSITTAIN
Käytettävyyttä voisi parantaa paljonkin. OPSit oli suhteellisen helppo löytää intrasta. Tänne asti kun pääsi, niin oli helppo löytää oman koulutusohjelman OPS. Tästä taas oli myös helppo löytää kurssikuvaukset. Kaiken muun löytäminen olikin sitten paljon vaikeampaa. Ryhmäkeskustelussa löysin OPSista uusia ominaisuuksia, kun opiskelijakollega näytti, mitä hän oli löytänyt toisen koulutusohjelman OPSista. Itse luin englanninkielistä OPSia, niin se saattoi olla syynä, että en löytänyt kaikkia, koska en tajunnut kaikkia termejä. Nettisivun rakenne / toteutus oli myös sellainen, että en tajunnut kaikkia kohtia linkeiksi.
Saatavilla
OSITTAIN
TAMKissa OPSit on tehty intraan. En ainakaan itse löytänyt, että OPSit olisivat paperilla saatavilla. Jos intra on alhaalla tai itse ei ole netissä, niin OPS ei ole saatavissa.
Hyvännäköinen
EI
No, ei TAMKin OPS ole huononnäköinen, mutta ei sitä voi hyvännäköiseksikään sanoa.



Lähteet

Auvinen, P., Hirvonen, K., Dal Maso, R., Kallberg, K., Putkuri, P. 2007. Opetussuunnitelma ammattikoulussa. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja B: Selosteita ja opetusmateriaalia, 9. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu. Saatavilla: http://www.karelia.fi/julkaisut/sahkoinenjulkaisu/B9_verkkojulkaisu_uudistettu_painos.pdf

Hätönen, H. 2006. Eläköön opetussuunnitelma II. Opetushallitus.

Karjalainen, A., Lapinlampi, T., Jaakkola, E., Alha, K. (2003) Opetussuunnitelman käsite. Kirjassa: Karjalainen, A. (toim.) Akateeminen opetussuunnitelmatyö. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. ss. 26-55. Saatavilla: http://www.oulu.fi/w5w/tyokalut/akatops305.pdf

No comments:

Post a Comment