Thursday, November 26, 2015

Mitä opin syksyn opekoulutuksessa?


 Taas on tullut aika arvioida omaa oppimistaan. Jokaisen 
lukukauden päätteeksi koulutuksessa on seminaari, 
jossa keskustellaan puolen vuoden aikana opittuja
asioita. Aiemmin olen siis arvioinnut oppimaani
syksyn 2014 ja kevään 2015 jälkeen.  Vertaan tässä
oppimaani HOPSissa itse asettamiini tavoitteisiin 
tälle syksylle sekä koulutuksen ydinosaamisalueisiin
eli arviointi-, kumppanuus-, ohjaamis-, kulttuuri- ja 
hyvinvointiosaamisessa.


HOPSin tavoitteeni ja niiden toteutuminen


Syksyn opetus koostui kolmesta kurssista: Opettaja yhteiskunnallisena toimijana, Muuttuva työ ja oppiminen sekä Verkostoharjoittelu. Kokosin alla olevaan taulukkoon asettamani tavoitteet ja tavoitteiden toteutumisen. Pohdin näistä muutamaa seikkaa tarkemmin alla.



Tavoite
Toteutuma
Selitys
Ymmärtää opettajan rooli yhteiskunnallisena toimijana
Osittain
Muiden ryhmien tehtävät liittyivät tähän tarkemmin. Tästä aiheesta meillä oli myös luentoja.
Ymmärtää median roolia ja sen linkittymistä opettajan työhön
OK
Meillä oli hyvä luento tästä aiheesta osana syksyn koulutusta. Koulutuksen aikana olen tutustunut paljon aiheeseen somen näkökulmasta (jo kevään kurssit, mutta myös syksyn kaksi tehtävää ja meidän kehittämistyömme).
Tunnistaa oppilaitosten (jossa toimin) opintojen nivelvaiheet
Vähän
Varsinaisesti en tutustunut syksyn aikana omien oppilaitosteni nivelvaiheisiin, mutta opintojen nivelvaiheista puhuttiin paljon syksyn aikana ja myös kesäkurssilla.
Saada uusia näkökulmia somen hyödyntämiseen
OK
Yksi tehtävämme käsitteli tätä (”tieto- ja viestintäteknologian sekä some:n tuomat mahdollisuudet monialaiselle ja verkostomaiselle yhteistoiminnalle”), kirjoitan tästä myöhemmin lisää. Samoin luin syksyn ennakkotehtävänä kirjan "Tykkää tästä! Opettajan ammattietiikka sosiaalisen median ajassa". Kirjoitan tästäkin myöhemmin lisää. Uusia ideoita tuli myös, kun kirjoitimme kehittämistyötämme aiheesta ”sähköinen viestintä opetuksen tukena”. Kirjoitan tästäkin myöhemmin lisää.
Ymmärtää opettamaani alaan liittyvät muutospaineet
OK
Yksi syksyn tehtävä meillä oli aiheesta ”Minkälaista asiantuntijuutta omalla koulutusalallasi tarvitaan tulevaisuudessa?”
Osata opettajana vastata näihin muutospaineisiin
Osittain
Edellä mainittu tehtävä vähintäänkin käynnisti ajatteluprosessin aiheesta.
Osata perustella uudenlaisten opiskelu- ja ohjaamismuotojen tarpeellisuutta
Osittain
En ole varma, osaanko oikeasti perustella tätä, mutta olen vahvasti edelleen sitä mieltä, että uudenlaisia opiskelu- ja ohjaamismuotoja tarvitaan. Pyrin itse kyllä käyttämään monenlaisia opiskelu- ja ohjaamismuotoja.
Tunnistaa omaan työhön liittyvät opetusverkostot
Osittain
Erityisesti tutustuin Turun yliopiston verkostoihin. TAMKin verkostoihin en ehtinyt tutustua. Tästä kirjoitin jo tarkemmin blogissani.
Tutustua muuhun kuin korkeakouluopetukseen
OK
Puolet harjoittelun teemoista liittyivät muuhun kuin korkeakouluopetukseen. Tästä kirjoitin jo tarkemmin blogissani.


Käytännössä opin paljon uutta verrattuna asettamiini tavoitteisiin. Kaikki tavoitteet toteutuivat ainakin osittain. Erityisesti opin (sosiaalisen) median roolista ja mahdollisuuksista opetuksessa, tulevaisuuden haasteista omalla alallani ja samoin pääsin tutustumaan laajasti myös muuhun opetukseen kuin korkeakouluissa tapahtuvaan. Näitä aiheita käsiteltiin tänä syksynä tehdyissä tehtävissä, pidetyissä verkkoluennoissa, meidän ryhmämme kehittämistyöhössä sekä verkostoharjoittelussa. Kirjoittelen siis näistä myöhemmin lisää.

Tavoitteet, jotka toteutuvat vain osittain tai vähän, liittyvät aiheisiin, joista joko järjestettiin syksyn aikana vain verkkoluentoja tai joihin toiset ryhmät keskittyivät tehtävissään. Näistä siis kuitenkin sain vähintäänkin paljon hyvää teoriatietoa, joka vielä pitäisi viedä paremmin käytäntöön.   

Kehittymiseni suhteessa koulutuksen ydinosaamisalueisiin

 

Syksyllä 2014 esittelin siis jo koulutuksen ydinosaamisalueet. Keskityn tässä viime kevään tavoin kuvaamaan omaa kehittymistäni suhteessa opinto-oppaassa esitettyihin kuvauksiin. Jälleen kerran kuvaukset ovat eri, joten suoraviivaista kehittymistä ei todellakaan ole kaikissa osa-alueissa havaittavissa. Suurin puutteeni tässä koulutuksen kolmannessa osassa ja tähän liittyvässä osaamisen kehittymisessä on, että olen siis edelleenkin sivutoiminen opettaja, joten osallistuin vain satunnaisesti eri oppilaitosten verkostoihin. Nosta alla esille ydinosaamisaluekohtaisesti vahvuuksiani ja kehittämiskohteita.



Kuvaileva osaaminen:

tunnistaa omat kehittymistarpeensa
Soveltava osaaminen:

yhdistää teoreettisen tiedon omaan kokemukseensa
Integroitunut osaaminen:

reflektoi omaa toimintaansa ja kehittää sitä tavoitteellisesti
Arviointi-
osaaminen


syksy 2015
syksy 2014
kevät

2015
Kumppanuus-osaaminen
syksy 2014
kevät


2015
syksy 2015

Ohjaamis-
osaaminen


syksy 2015
syksy 2014
kevät 2015

Kulttuuri-
osaaminen


kevät 2015
syksy 2014

syksy 2015
Hyvinvointi-
osaaminen
syksy 2014

syksy 2015

kevät 2015




Arviointiosaaminen on minulla nyt kuvailevalla tasolla eli tiedän esimerkkejä opettajasta yhteiskunnallisena vaikuttajana ja toisaalta myös tiedän, millaisia tulevaisuuden haasteita tulevaisuuden ammattivaatimukset aiheuttavat opettamiseen. Korkeammalla tasolla edellytetään, että itse osallistuisin aktiivisesti oman ammattialan kehittymiseen "tuottamalla näkökulmia julkiseen keskusteluun". Taas perustelen tässä, että koska olen vain sivutoiminen opettaja, niin tämä vaatimus on hyvin haasteellinen minulle.

Kumppanuusosaaminen on mielestäni vahvistunut tämän syksyn aikana ja toisaalta myös kehittynyt lineaarisesti koko koulutuksen aikana. Olen ymmärtänyt sen, että opettajuudessa ja sen kehittämisessä kannattaa hyödyntää verkostoja. Somen avulla on helppoa hyödyntää myös muita kuin oman oppilaitoksen verkostoja. Kumppanuusosaaminen kehittäminen minulla edellyttäisi nykyistä aktiivisempaa toimintaa eri verkostoissa. Tämän tunnistan ihan realistiseksi kehittämiskohteeksi itselleni.

Ohjaamisosaaminen tässä kehikossa on ensimmäisellä tasolla. Tärkein perusteluni tähän on, että muilla tasoilla edellytetään opetuksen tukiprosesseihin osallistumista. Näihin en osallistu tällä hetkellä ollenkaan. Toisaalta yliopisto-opetuksessa olen kokenut, että usein tukiprosessit kuuluvat muiden tahojen kuin luennoitsijoiden järjestettäviksi. Kuitenkin olen tämän koulutuksen aikana oppinut, että myös "tavallisen" opettajan pitää tietää opetuksen tukiprosessit.

Kulttuuriosaaminen on mielestäni minulla vahva ja ehkä jopa vahvin tämän koulutuksen ydinosaamisalueista. Koen, että toimin sujuvasti erilaisissa kulttuureissa. Tätä puolta olen myös tietoisesti pyrkinyt vahvistamaan koko koulutuksen aikana.

Hyvinvointiosaaminen on taas toisaalta ehkä selkeästi heikoin osaamisalueeni. Jälleen kerran käytän tässä perusteluna omaa sivutoimisuuttani. Kuitenkin tämän syksyn aikana olen huomannut erilaisten verkostojen tärkeyden opettajille (ei pelkästään oman opettajuuden kehittymisen kannalta) vaan myös opettajien hyvinvoinnin ylläpitämisen ja työssä jaksamisen kannalta. Erilaiset verkostot mahdollistavat tuen ongelmatilanteissa ja toisaalta ne mahdollistavat myös hyvien käytäntöjen jakamisen, koska koen, että monesti opettajat tekevät työtään varsin yksin.

No comments:

Post a Comment